Elektronik
ticaretin kapsamının sınırları kesin olmadığından ve sürekli geliştiğinden
tanımını yapmak oldukça güç olmuştur. E-ticaretin tanımı konusunda farklı ülkelerin
farklı kuruluşları tarafından farklı tanımlar ortaya konmaktadır;
WTO(DÜNYA
TİCARET ORGANİZASYONU) , mal ve hizmetlerin üretim, reklam ve satış
dağıtımlarının telekomünikasyon ağları üzerinden yapılmasıdır.
OECD(İktisadi
İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı), sayısallaştırılmış yazılı metin, ses ve
görüntünün işlenmesi ve iletilmesine dayanan kişileri ve kurumları ilgilendiren
tüm ticari işlemlerdir.
OECD e-ticaret sürecini şu şekilde tanımlamıştır;
-Ticaret öncesi firmaların elektronik
ortamda bilgilenmesi ve araştırma yürütmesi,
-Firmaların elektronik ortamda buluşması
-Ödeme sürecinin yerine getirilmesi
-Taahhüdün yerine getirilmesi, mal veya
hizmetin müşteriye teslimi, Satış sonrası bakım, destek, vb. hizmetlerin temin
edilmesi.
1. Fiziki mağaza ile online mağaza arasındaki farklar
nelerdir?
Fiziki mağazalarda müşteriler bire bir satış görevlisi
ile iletişimde olurlar. Aynı zamanda ürünleri deneyip, yakından görme fırsatını
bulurlar. Ama e-ticarette durum böyle değildir. Online mağazalarda, kullanıcılar
ürünleri internet sitesinden görür, buradaki fotoğraflar ve ürün açıklamaları
üzerinden ürünler hakkında bir bilgi sahibi olurlar.
Tüketici bir ürünü satın almaya karar verdiğinde, ürünü e-ticaret sitesi
üzerinden satın alır ve sonrasında da şirket, siparişi verilen ürün ya da
ürünler, tüketiciye kargo ile gönderir. Bu süreçte tüketiciler internet
üzerinden kredi kartı, havale ya da kapıda ödeme gibi yöntemlerle ödeme
işlemlerini gerçekleştirirler.
Teknolojinin gelişmesi ve tüketicilerin satın alma alışkanlıklarının değişmesi,
iade ve kargo süreçlerinin kolaylaşması e-ticaret hacminin büyümesinde önemli
bir rol oynuyor.
2.
E-ticaret türleri nelerdir?
-B2B (Şirketten şirkete
satış)
-B2C (Şirketten tüketiciye
satış)
-C2C (Tüketiciden tüketiciye
satış)
Ülkemizde yaygın olarak kullanılan e-ticaret
sistemleri B2C şirketten müşteriye e-ticaret sistemi, diğeri ise B2C şirketten
firmaya e-ticaret sistemidir. İki sistem arasında en büyük fark müşteri
kitlesidir. B2C e-ticaret işlemleri firmadan firmaya yaparken, B2C e-ticaret
sistemi firmadan müşteriye yapılmaktadır.
3.
E-ticaretin avantajları nelerdir?
-7/24 satış
yapma imkanı
-Mesai
saatlerine ve tatil günlerine bağımlı kalmadan internetten satış yapabilirsiniz
-Düşük
bütçelerle işinizi kurabilme imkanı
-Belli bir
konuma bağlı kalmadan satış yapabilirsiniz.
-İnternet
erişimi olan ve internetten alışveriş yapan geniş bir kitleye ürünlerinizi
satabilirsiniz.
-Dilediğiniz
kadar ürünü sitenizde listeleyerek satışa çıkartabilirsiniz.
-Dijital
pazarlama çalışmalarıyla e-ticaret sitenizi geniş kitlelere duyurarak, daha
fazla kişiye ulaşabilirsiniz.
-Sitenizi
ziyaret eden kişilere, ilerleyen zamanlarda tekrar ulaşarak, onların tekrar
sitenizden alışveriş yapmasını sağlayabilirsiniz.
-Süreç daha
hızlıdır. E-ticaret paketleri ile hızlıca başlayabilir ve kısa
sürede yayına alabilirsiniz. Mağaza kiralama, dekorasyon, düzenleme vb. gibi
zaman alan süreçler yoktur.
4. E-ticaret ihtiyaçları nelerdir?
E-ticaret sistemlerinin bazı ihtiyaçları
ve belirlenmesi gereken stratejileri vardır;
-Domain Seçimi: Akılda
kalıcı, kolay okunabilir bir domain seçimi yapmalısınız. Sektörünüzle ilgili
kelimeyi veya şirket isminizi domain olarak kullanabilirsiniz.
-Sunucu: E-ticaret sisteminizi
yayınlamak için güçlü ve güvenli bir sunucuya sahip olmalısınız.
-Ödeme Yöntemleri: E-ticaret
sisteminizde ödeme yöntemlerini belirlemelisiniz. (kapıda ödeme, kredi kartıyla
ödeme, ortak ödeme sistemleri vs...)
-E-ticaret Sistemi: Güçlü alt
yapıya sahip, geliştirilebilir, ihtiyaçlarınıza tam anlamıyla cevap verebilen
bir e-ticaret
sisteminiz olmalı.
-Tasarım: E-ticaret sistemi
tasarımınız şirketinizi yansıtan, kaliteli ve son trend tasarımlar olmalı.
-Güvenlik Sertifikası: Müşterilerinizin
güvenliği için e-ticaret sistemlerinde güvenlik sertifikası (SSL) olmalıdır.
5. E ticaret sitesi kurmak için şirket kurmak zorunlu mu?
Evet, zorunlu. Özellikle kredi kartı ödemeleri alabilmeniz
için bankalarla anlaşma yapmanız gerekiyor ve bu noktada da bir şirket olarak
bu anlaşmaları yapmanız gerekiyor. Bunun yanı sıra Türkiye Cumhuriyeti vergi
sistemi ve uygulamaları gereğince de internet üzerinden satış yapan kişi ve
kurumların vergi yükümlülükleri doğmaktadır. Bu sebeplerle de internet
üzerinden satış yapabilmek için bir şirketinizin olması gerekmektedir.
ALAN ADI (DOMAİN) NEDİR?
Lütfen gerekli alanları doldurunuz. İşaretli alanlar gereklidir.*